آموزش روز :
دگاژ چیست !؟ نقطه امن ریلی قبل از سوزن که وسیله نقلیه ریلی میتواند در آنجا متوقف باشد .

دوشنبه, ۲۴ آذر , ۱۴۰۴ Monday, 15 December , 2025 ساعت تعداد کل نوشته ها : 633 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 2×
امضای بزرگترین قرارداد سرمایه گذاری لکوموتیو در تاریخ راه آهن
  • آذر 23, 1404 ساعت: ۲۱:۲۶
  • شناسه : 2014
    بازدید 5
    2
      بزرگترین قرارداد سرمایه‌گذاری لکوموتیو در تاریخ راه‌آهن ایران امضا شد. ورود نخستین واگن بخش خصوصی به شبکه طی سه ماه آینده. جزئیات مشارکت خصوصی در توسعه ناوگان و مرکز لجستیک آپرین.
    ارسال توسط :
    پ
    پ

    **پروژه‌ای تاریخی برای ریل: امضای بزرگترین قرارداد سرمایه‌گذاری لکوموتیو و ورود نخستین واگن خصوصی به شبکه**

    به گزارش صدای راه آهن ، در آیینی با حضور مقامات بلندپایه، **بزرگترین رویداد سرمایه‌گذاری لکوموتیو** در تاریخ راه‌آهن ایران به مرحله اجرایی رسید. مدیرعامل راه‌آهن در این مراسم اعلام کرد که با امضای این تفاهم‌نامه، **نخستین واگن تولیدی بخش خصوصی ظرف سه ماه آینده وارد شبکه ریلی کشور خواهد شد**.

    **جزئیات قرارداد و اهداف کلان**

    این مراسم با حضور **دکتر فرزانه صادق (وزیر راه و شهرسازی)**، **محمدرضا رضایی کوچی (رئیس کمیسیون عمران مجلس)** و **دکتر ذاکری (مدیرعامل راه‌آهن)** برگزار شد. هدف اصلی این قرارداد، **توسعه مرکز لجستیک آپرین و ناوگان ریلی** از طریق جذب سرمایه بخش خصوصی است.

    مدیرعامل راه‌آهن با اشاره به سیاست‌های کلان دولت، **افزایش سهم حمل‌ونقل ریلی در ترانزیت کشور** را یک اولویت استراتژیک دانست. وی آمارها را اینگونه تشریح کرد:
    * حجم کل ترانزیت بار در سال گذشته: حدود **۲۰ میلیون تن**
    * سهم حمل‌ونقل ریلی از این میزان: حدود **۲.۴ میلیون تن**
    * هدف برنامه هفتم توسعه: رساندن این سهم به **۳۰ درصد**

    **بسته‌های اصلاحی و جذب سرمایه‌گذاری**

    برای رسیدن به این هدف بلندپایه، **بسته سیاست‌های اصلاحی** در راه‌آهن تدوین شده است. **بسته نخست** شامل ۳۰ سیاست در حوزه‌های کلیدی زیر است:
    1. اصلاح ساختار بازار و مدیریت تقاضا
    2. ارتقای بهره‌برداری از شبکه
    3. تأمین مالی و **تشویق مشارکت بخش خصوصی**

    ذاکری تأکید کرد که صنعت ریلی برای توسعه به حدود **۱۷ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری** نیاز دارد و تحقق این رقم **مستلزم مشارکت گسترده سرمایه‌گذاران خصوصی** است.

    **پیشرفت‌های پروژه و چشم‌انداز آینده**

    مدیرعامل راه‌آهن به دستاوردهای اخیر و برنامه‌های آتی نیز اشاره کرد:
    * **پروژه واگن‌سازی:** از مجموع ۶۰۰ واگن باری قراردادشده با بخش خصوصی، تاکنون **۲۴۰ واگن به شبکه افزوده شده** که عمدتاً در مسیر ترانزیتی **بندر امیرآباد و بندر امام به مقصد افغانستان** فعال هستند.
    * **تکمیل کریدور شمال-جنوب:** مذاکرات با **روسیه و جمهوری آذربایجان** برای راه‌اندازی سریع‌تر **مسیر رشت-آستارا** (حلقه مفقوده شاخه غربی کریدور) در جریان است. هیئتی از راه‌آهن هفته آینده برای ادامه مذاکرات به **مسکو** اعزام می‌شود.
    * **سالن مسافری:** نخستین سالن مسافری بخش خصوصی نیز مطابق تفاهمنامه، در حال ساخت است و **طی سه ماه آینده** به بهره‌برداری خواهد رسید.

    **جمع‌بندی و تأکید بر همکاری**

    این قرارداد تاریخی، گامی بلند به سوی **نوسازی ناوگان ریلی** و **کاهش وابستگی به بودجه دولتی** است. موفقیت کامل این طرح، علاوه بر اجرای دقیق قراردادها، نیازمند تداوم **همکاری سهجانبه دولت، مجلس و بخش خصوصی** و نیز رفع موانع سرمایه‌گذاری در این حوزه حیاتی است.

     

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.